Oranje-keeper Manuel Kuijk terug als gymmeester op school

‘Het leek wel alsof ik toch Europees kampioen was geworden’

‘Beetje zielig voor de meester’

De 9-jarige Niky Leander vindt het vooral ‘een beetje zielig voor de meester’ dat het EK zo opeens eindigde. ,,Ik zat vrijdagavond voor de tv te kijken”, zegt de keepster van het meisjesteam van ONA’53. ,,Opeens ging het helemaal fout. Maar hij heeft goed gekeept. In de eerste wedstrijd (winst op Oekraïne, red.) had hij een paar mooie reddingen. Vooral de splitduik, dan moet je wel heel lenig zijn.”

De meester, opgegroeid in de Achterhoek en inwoner van Arnhem, kan er wel om lachen. ,,Als zaalvoetbalkeeper moet je een beetje van elastiek zijn. Vanaf mijn eerste training in de zaal bij LZV in Lichtenvoorde hoorde ik: je moet veel rekken en strekken. Dat heb ik mijn oren geknoopt. En daar heb ik nog dagelijks profijt van. Jij hebt toch op turnen gezeten, Niky? Dat helpt ook.”

‘Lekker vliegen door de lucht’

Het meisje knikt. ,,Ja, en op dansles. Maar voetballen is het leukst. Dat doe je met z’n allen, en het kan altijd. Bij de club, op school en na schooltijd op het plein. Ik sta nu altijd in het doel. Vroeger stond ik voorin. Keepen is leuker. Lekker vliegen door de lucht, ballen tegenhouden en ik kan nu ook veel beter anderen in het veld aanmoedigen. Ik wil later keeper van Oranje worden. Op het veld, niet in de zaal.”

Mooie kinderdromen. Maar ook de zaalvoetbalinternational heeft nog sportieve wensen. ,,Ik wilde shinen op het EK. Dat is volgens mij gelukt. Ik hoop met mijn spel de interesse van professionele clubs te hebben gewekt. Het voelt een beetje als nu of nooit. Mijn droomclub? Barcelona. Ze spelen in het Palau Blaugrana met bijna tienduizend zitplaatsen. Ik was ooit bij een thuiswedstrijd. Een belevenis. Als ik daar eens zou mogen spelen. Maar een andere club in Zuid-Europa is ook mooi.”

‘De beste keeper van de wereld’

Niky vindt dat de meester die kans verdient. ,,Hij is de beste keeper van de wereld. Samen met Sari van Veenendaal, die bij Oranje in het doel staat. Maar als hij naar het buitenland gaat, is hij niet meer onze gymmeester. Dat zou heel jammer zijn voor ons.”

Kuijk: ,,Het is geen straf om hier te zijn, integendeel”, zegt de nummer 1 van Oranje. ,,Dat zie je wel. Een paar dagen in de gymzaal is de beste manier om de uitschakeling op het EK te verwerken. Dat lijkt opeens alweer best lang geleden. Al zal het best even slikken zijn om Oekraïne vrijdagavond in de halve finale aan het werk te zien. Tegen Rusland nog wel, dat wordt een heet potje. Om meerdere redenen.”

(https://www.gelderlander.nl/wageningen/oranje-keeper-manuel-kuijk-terug-als-gymmeester-op-school-het-leek-wel-alsof-ik-toch-europees-kampioen-was-geworden~a6fa6815/)