Opening van de nieuwe schoolbieb

‘Leeshorst’ prikkelt tot lezen

4 juli 2023 om 22:28 Overig

WAGENINGEN De leesvaardigheid bij kinderen en jongeren is in de voorbije jaren ernstig verslechterd. Daarom is er het landelijk initiatief ‘Met de Bibliotheek op school’ ontwikkeld. Bibliotheken helpen op scholen daarom met deskundige consulenten. Steeds meer Wageningse scholen sluiten zich inmiddels bij dit initiatief aan.

Samen met de bblthk wordt gegarandeerd, dat er op de deelnemende scholen leuke, mooie en inspirerende boeken worden aangedragen. Aan obs de Tarthorst de eer om als eerste Wageningse school samen met de bblthk en de gemeente (aanwezig in de persoon van wethouder Marije Eleveld) haar schoolbibliotheek vanuit het concept dBos (‘de bibliotheek op school’) feestelijk te openen.

Schooldirecteur Roelf Kooistra oogt tevreden: “Dit is een mooie inspiratie, waardoor het lezen op een uitnodigende manier naar de kinderen gebracht wordt. Daarnaast blijven we natuurlijk doorgaan met onze geregelde bezoeken aan de bblthk”. De Tarthorst kent twee leescoördinatoren, Marloes Wernand en Idske Rond, die zich inzetten om hun collega’s te ondersteunen en te inspireren. Idske: “De bibliotheek is niet alleen een mooie kast, nee, het gaat je prikkelen om te dromen met je ogen open!” Marloes Wernand legt uit: “Onze rol als leerkracht is, dat wij lezen écht leuk vinden, dat komt over. Zien lezen doet lezen. Behalve dit bezoeken we met de kinderen heel structureel de bibliotheek in de stad”. Ze weten, dat goed lezen dé basis voor veel is. De drie leerkrachten zijn het erover eens: “Lezen opent de deur naar andere werelden en je leert je te verplaatsen in andere mensen. Leerkrachten en ouders zijn een rolmodel. Het is belangrijk om zelf het goede voorbeeld te geven. We willen, dat lezen in het dna van de school kruipt en dat het eigenlijk iets heel gewoons is. Lezen is geen straf, lezen is een feestje!” Regelmatig worden nieuwe boeken aangeleverd, die in het bezit blijven van de school. De leerkrachten zetten hun deskundigheid in om ervoor te zorgen, dat iedereen enthousiast en gemotiveerd blijft. Idske en Marloes: “DBos is meer dan een kast met boeken. Het is een opstap naar een prachtige wereld. Lezen kan altijd en overal”.

De school heeft dagelijks vaste momenten voor het lezen staan. Iedere dag wordt er gelezen en voorgelezen. Daarvoor worden gezellige plekjes gecreëerd, waar kinderen zich kunnen nestelen met een boek. De school heeft vanuit de Wageningse bibliotheek contact met een leesconsulent, Percy, die meedenkt hoe het lezen steeds weer attractief en uitdagend kan zijn. Conciërge Arakel heeft een mooie boekenkast gemaakt, want het oog wil immers ook wat. De school heeft een prijsvraag uitgeschreven: wie bedenkt de mooiste naam voor deze eigentijdse bieb? Hoofdprijs.. je raadt het al.. een boek! Uit de vele suggesties kwam ‘De Leeshorst’ gerold. Horst is niet alleen een plaats in Limburg of een jongensnaam, het is ook het nest van een roofvogel. Maar nu heeft het een nieuwe betekenis gekregen op obs de Tarthorst. Het is een lekkere plek om van daaruit je leesniveau op een plezierige manier op te vijzelen.. Welke Wageningse school is de volgende?